Höstbonanza och Flash Gordon slår till! 31/7

Bloggen har inte uppdaterats de sista dagarna pga oroligt väder vid campen. När åskan går måste vi stänga av datorn och dra ur kortläsaren så inte allt flyger i luften när blixten slår ner.

Vädret under veckan har varit extremt varmt och kvavt, med lokala skyfall och en hel del åska i luften. Sölvbacka ligger nu på 9,8 m3/s. Förmodligen kommer det att sjunka undan ytterligare eftersom sjön också har en ganska låg vattennivå. Fisket har den sista tiden varit bäst under kväll/natt, samt efter regnskurar då det kan börja kläcka nattsländor.

Ett gäng som var ner och fiskade i sölvbacka 23/7 lyckades fånga 2 öringar över 3,5 kilo! Den största vägde 3,9 kg och togs på wobbler, medans den "mindre" vägde 3,75 kg och togs på fluga. Hatten av för Christian och co, ni hade ett sjukt bra fiske

Tre fina öringar från Sölvbacka. De två största på 3,9 kg & 3,75 kg.

Ett trevligt par som heter sussi och peter är uppe hos oss för första gången nu, de har haft kalasfiske några dagar. Som tur är har sussi en egen blogg där hon skriver flitigt och lägger uppe bra bilder, smart som jag är länkar jag den så slipper jag skriva mer idag:)

Sussi med en 1,4 kg öring från Skärkan uppströms Dalsjön.

Peter hade kontakt med en av sölvbackas riktigt stor öringar under nattfiske, tyvärr släppte fisken lite för tidigt.

Jag avslutar veckans bloggande med två bilder från min och robbans fisketur till robbans hemliga ställen runt om hans boning. Vi kan verka oseriösa på bilderna men vi fiskade hela nätterna igen utan bättre kontakt med de större pjäserna.

En trött kämpe näckar i vadarna.

Luslinsen poserar med sin ombyggda enhandsspö förlängd med en tvåhandsbutt. Tyvärr håll inte spöet för trycket och var tvunget att lagas med silvertejp. Robban säger att det funkar stabilt!

end transmission.

Vädet klarnar och knottmolnen försvinner?

Chefsbloggaren har vait ledig under några dagar nu så därför blev det inget skrivet igår, och tyvärr har jag inte några bilder att lägga ut än heller. Givetvis kommer jag vika ut ifall det dyker upp något under veckan.
Förhoppningsvis får vi bättre väder nu till veckan än förra då det regnade och blåste lite för mycket. '

Vattenståndet i Sölvbacka har nu landat på 11 m3/s. Vissa av platserna som tidigare varit intressant har nu försvunnit, medans nya fina platser ploppat fram. Själv ska jag ta tillfället i akt och spana efter fina hålor och hur bottenstukturen ser ut på en vissa platser. Förhoppningsvis leder dessa studier till bättre fiske på högvatten senare. Det är ju roligt att spekulera även om det sällan ger något resultat:)

I övrigt så har det nästan tagits några riktigt stora öringar ute på storsjön sista veckan. Tyvärr lossnar de största av anledningar som vi sportfiskare ofta inte kan påverka (enligt oss själva iaf). Siken har även simmat upp i strömmarna och sjöarna och under de sista två veckorna har det tagits sik på mellan 1 - 2,4 kg. Enligt många är även rödingen ovanligt på hugget för årstiden, då de oftast kan stå och tjura på botten. Rotsjöarna och Björnåbergstjärn har levererat många fina rödisar.

Vi tillägnar denna detta inlägg till Jörgen som inte fick ledigt denna vecka för att fiska i storsjö:(

Mats tar revansch, eller skam den som ger sig! 16/7

Efter en hel dags tappert kämpande mot vinden utan större framgång åkte jag och mats tillbaka mot campen, på vägen visade jag några ställen i sölvbacka som mats kunde pröva nästa dag om vädret tillät. Mycket riktigt mötte vi Mats dagen efter när vi varit i henån för att bygga fällan. Han skulle ner och ta stor fisk sa han, senare i resturangen kom han upp och kastade ur sig en mening som innehöll ordet fisk, sen höll han upp sin mygghatt. Mycket riktigt låg där en fin öring på 1047 gram. Sen visade det sig att fisken tagit hans drag på exakt det stället han dagen innan fått tipset om. Mycket trevligt för båda parter tyckte vi alla. Fisken var för övrigt mycket röd i köttet och smakade säkert mumma i munnen!

En glad (vanligtvis djuphavsfiskare) fiskare håller upp sin nyfångade öring på över 1 kg!

Grattis mats, nu är det bara att fortsätta fiska!

Skiftbyte i personalen 15/7

Under veckan som varit har Bosse varit ledig, så under tiden har Peter Belin stånkat och härjat i köket och bakom baren. När bellan gick av skiftet efter en del punk och dålig humor fick Robert Martinsson åter visa vart skåpet skulle stå. Imorgon ska vi spika ihop en fiskfälla och placera ut i Henån för att räkna/mäta/väga öringar som snart vandrar uppströms inför leken. Det går årligen upp öringar på över 4 kg i den lilla ån, så om ni ser en bild på nån ur personalen inom en snar framtid med en stor öring så är det garanterat en fisk fångad i fällan och inte på spö.

Annars har fisket gått trögt under veckan trots att sölvbacka har lagt sig på stabila 20 m3/s igen. Storån har visat upp 2 harrar på över 1,2 kg. Och en sik på 2,4 kg har bärgat ur sölvbacka. En annars trevlig nyhet är att fisket i Storsjön kommit igång. Stefan som jobbar i köket har under de senaste dagarna dragit upp många öringar en en topp på 1,5 kg.

På Bilden ser vi Mats som deltog i denna veckas kastkurs. En trevlig kille som inte gav upp hoppet trots orkanvindar under större delar av dagen.

nu ska vi ner till sölvbacka och fika, och ev fiska nån timme.

Hejja!

Knottmoln på horisonten 8/7

Jag börjar med att visa upp förra veckans storfångst, på bilderna nedströms ser vi Patrik Sjöberg som visar upp sin harr på 1,5 kg, fisken blev grundlurad i Storån på en torrfluga (Klinkhamer strl 14).

Efter en vecka med varierande väder och och gråa knottmoln (3 m ovanför sölvbackas vattenyta) har nu Sölvbacka stigit från 18 till 36 m3/s. Fisken kan nu tvingas finna nya ståndplatser eller trycka på botten. Några dagar framöver är det förmodligen nymfer och djupgående spinnbeten som gäller. Alla metoder för att nå djupet!

För egen del var jag ute med stefan och flötestrollade efter gädda på Storsjön igårkväll, efter 5 timmar konstaterade vi att inte vi inte haft ett hugg under hela turen, efter div teorier om mört, sikar och vart gäddan fanns tog batteriet till elmotorn slut och jag fick ro hem till campen. Den turen summerar hela min fiskevecka utan större framgångar. Tur att andra visar vägen och tar fisk ändå!

Åter till arbetet och försöka laga en båtmotor som inte vill starta.

Skitfiske på er!

Visst nappar det i Tandån 1/7 08

Till allas stora glädje kommer nu det andra meddelandet på bloggen för i år. Ber om ursäkt för den inaktiva bloggen, jag ska försöka skriva varje tisdag från och med nu, samt om det dyker upp något saftigt att rapportera..

En rolig (gammal) nyhet är att harrfisket i campens egna vatten har fått en kanonstart, för ett antal år sedan planterades det ut harryngel i sätertjärn, och nu när dessa harrar har lekmognat så har de vandrat nedströms i tandån för att leka.
Under de sista 10 dagarna har det fångats runt 10 harrar på fluga i tandån, och ingen av dem vägde under kilot!! Speciellt för dessa vatten är att det krävs ett speciellt kort (finns på campen) och det är bara catch/release som gäller!

I övrigt så har det kläckt en hel del insekter under de senaste 2 veckorna, några olika nattsländor, fjädermygg, 4-5 olika sorters dagsländor, bäcksländor och kopiösa mängder mygg vid några enstaka tillfällen. Roligt för oss flugfiskare är att Danican och vulgatan har visat sig några gånger. Det verkar som det sker i mindre sporadiska kläckningar och har pågått i snart 2 veckors tid. Ett roligt gäng från Göteborg hade för en vecka sedan kalasfiske på vulgataimitationer i Björnsjön då de elegant fångade 3 fina öringar mellan 1,1 och 1,3 kilo. Det ska sägas att fånga så stora öringar i sjö på torrfluga kräver en duktig fiskare. Åter till harrfisket en kortis, jag fiskade i sölvbacka i måndags då jag träffade på två killar som gick och spinn/flugfiskade. En av dem hade precis fångat en harr på 51 cm/1,4 kg. Det är den största harren som fångats i  år. Medans jag kollade på den gigantiska harren berättade de att den tog på en nymf.

Värt att tänka på för puppmetare och torrfantaster; alla fisk i strömmade vatten/sjöar äter ca 95 % av all sin föda under vattenytan. Oftast nere på botten, där de största feskarna fåller till.

Johan från sportfiskeakademin dillar en en harr i Tandån. Foto: Daniel Hansen

Upp för ett snabbt foto för att lika snabbt kasta i fisken igen.