ilskna getingar vid sopsorteringen och knottbollar 19/8

Under veckan som gått har jag, Alex och Rene kämpat mot ett gäng getingar som byggt bo vid sopsorteringen nere vid Sölvbacka. Gång på gång har vi slagit ner boet för att senare springa för livet. Vi har turats om att slå ner boet för att senare hoppa/flyga in i bilen, och varje gång vi kommer tillbaka har de byggt upp fästningen på nytt. Skam den som ger sig och på fredag ger vi dem en ny match. stOSjö-Guld till den lyckas!!!!

Vädret har växlat under veckan precis som förra, med skillnaden att vi har haft en månförmörkelse, riktigt läckert och första gången jag skådat något liknande. Sölvbacka ligger på 15,3 m3/s. och sjunker sakta dock i jämn takt så fisket påverkas inte.
   När vi vittjade fällan i Henån idag räknade vi 3 fina öringar som gått in, 2 st på 3,5 kg och en på 1,9 kg.

En av campens gäster fångade en harr på 47 cm igår i sölvbacka och rotsjöarna har bjudit på en 2,35 kgs öring.

Själv stannade jag kvar på campen över helgen, tanken var att nöta på med nattfiske efter öring. Efter bara nån timmes fiske nere vid pegeln (mätstationen) så small det på någonting ordentligt. Efter 20 minuters kämpande såg vi fisken för första gången, trots mörkret så tyckte vi att fisken såg kort ut. Senare var det mycket skrik och tjoande från min sida när jag höll den karpformade öringen i handen. 3,7 kg 64 cm lång.

Foto: René Gerken

Kommer inte på någon bra rubrik 12/8

Efter några dagars ledighet är jag nu tillbaks på campen och bloggar för fulla muggar. Vi har två nya praktikanter från sportfiskeakademin som får delta i de dagliga sysslorna här på campen. Deras första hedersuppdrag var att kolla fällan i Henån, och trots att de bara lyckades fånga en liten öring på 0,4 kg så måste jag säga att det ser lovande ut. Både för fällan och för Alex och Rene. Nu har det gått in 5 öringar i fällan med vikter mellan 0,25 - 1,95 kg.

Det ser ut som det skett en hemsk olycka, men oroa er inte, det är bara fällan och på bilden ser vi Alex och Rene som jagar en liten öring som simmar runt runt där inne.

Efter en snabb mätning/vägning släpper alex vidare fisken uppströms.

Annars så rullar det på här i storsjö, förra veckan hade vi besök av två danskar som skulle spela in en film om båtfiske. Kasper och Kasper driver företaget/projektet Fatfish Film(www.fatfishfilm.dk/), och under sitt fiske i Västra Rotsjön tog de en röding på 2 kg med långedrag. Vi hoppas att deras företag kommer igång och att en storsjöpowermegabost hjälper dem på vägen.

Sölvbacka ligger nu på 17,3 m3/s och har under de fyra senaste dagarna planat ut på 18 m3/s. Så stabilt är ordet vi får använda där.   Under de senaste dagarna har det kläckt en del väldigt små dagsländor med gråa kroppar, annars är det ett mindre antal nattsländor som plogar i ytan för tillfället.
 Enligt prognoserna från SMHI ser det ut som de närmaste dagarna kan bjuda på en del regn, så kanske stiger vattendragen ytterligare något. Annars är allt frid och fröjd på campen.

Jag var i Norge, närmare bestämt Gaula förra veckan, och känner att jag måste stila och visa upp min första lax fångad på tvåhands, vi hade växlande väder och vattenstånd och fisket gick trögt. Trots det var vi nöjda med resan och återvänder säkerligen nästa år. Om jag får ledigt dvs:)

5,8 kg kärlek som smugglades över gränsen

Ruskväder = Öringväder 6/8

Nu har högtrycket passerat förbi Storsjö och dagen efter föll temperaturen till 12 C och regn. Efter att ha regnat konstant i 14 timmar slutande regnet, dock ligger kylan kvar i luften och de senaste nätterna har tempen legat kring 3-5 C.

P.g.a regnet steg sölvbacka från 8,5 m3/s till 17 m3/s, och dagen efter låg flödet på 41 m3/s. Nu har det landat på 23 m3/s och kommer förmodligen att sjunka under de närmaste dagarna.

Brorsan och hans vapendragare är uppe och hälsar på sen några dagar nu, självklart var vi ute när det regnade/blåste under natten mot söndag. Sent på natten small det på en öring vid nacken nedströms pegeln, och efter lite bök och stök landade Härnösandsmannen Andreas en öring på 1,4 kg.

Nu har det även börjat ramla in rapporter av folk som sett stora öringar hoppa i sölvbacka strömmar. Ett säkert hösttecken som ska fiskas hårt på:)

Den som härjar i bäckmörker med svarta streamers kan bli rikligt belönad.

Vi har dessutom fångat vår första Henåöring i fällan, 1,95 kg och 55 cm lång. Fisken påbörjade sin lekvandring när vattennivån steg pga regnet.

Nu går jag på semester(även om jag inte är värd det), jag ska till Norge och fiska lax i gaula med robban.